Vervolg verkeersmaatregelen routes A73-Groesbeek
Vorig jaar zijn er inloopbijeenkomsten geweest over de nieuwe verkeersmaatregelen op de Ringbaan en Heumensebaan te Molenhoek en de Groesbeekseweg in Mook. De aanleiding hiervan is het raadsbesluit om aanvullende verkeersmaatregelen te treffen op de routes A73-Groesbeek. De ontvangen reacties op de maatregelen zijn door ons gebundeld in de reactienota ‘Aanvullende maatregelen routes A73-Groesbeek'. U kunt deze nota inzien op de ‘Praat mee’-pagina op Maasburen onder menupagina ‘Documenten’ . We hebben de reacties meegenomen in de ontwerpen die nu voorliggen. Op enkele locaties zijn maatregelen toegevoegd en/of is er gekeken naar een alternatief. U vindt hieronder een overzicht van de toevoegingen en alternatieven voor maatregelen op de Ringbaan, de Heumensebaan en de Groesbeekseweg.
Aanpassingen maatregelen Ringbaan
Variant met fietsstroken
Op basis van de ontvangen reacties is er op de Ringbaan gekozen voor de variant met fietsstroken (variant 2). Dit is inclusief het verwijderen van de bomen in het trottoir en het planten van nieuwe bomen in de parkeerstrook.
Verkeersdrempels
In variant 2 zijn er op twee locaties verkeersdrempels voorzien. Op basis van de ontvangen reacties hierop, is er gekeken naar een alternatief voor deze drempels. Voorstel is nu om twee wegversmallingen met voorrangsregeling te maken, in combinatie met een 'flauwe drempel’. Dus geen drempel met ontwerp 30 km/uur, maar ontwerp 50 km/uur (lengte van 3,00 meter en een sinus van 8 cm). De drempel geeft een extra attentie en heeft een remmend effect wanneer er geen tegemoetkomend verkeer is.
Scheiding rijstroken en rijbaan-fietsstroken
Het voorstel is om de scheiding tussen de rijbaan en de fietsstroken uit te voeren in betonstraatstenen, waarbij de scheiding tussen de rijbaan en de fietsstroken vlak is, met een lichte bolling tussen de rijstroken in de rijbaan (maximaal 4 cm hoog). Dit geeft een duidelijk scheiding, zowel in kleur als textuur. Naar verwachting worden de scheidingsvlakken niet structureel bereden en is de kans op overlast en/of hinder minimaal.
Verbeteren oversteekbaarheid Heumensebaan
Om het makkelijker te maken de Heumensebaan over te steken, komt er een trottoir aan de zijde van de Ringbaan-Toverdans en een doorsteek in het plantsoen (Ringbaan-Heumensebaan). We kiezen niet voor een zebra omdat het aantal voetgangers hiervoor te gering is. Wel krijgt de oversteeklocatie een zogenaamde kanalisatiestreep om deze te accentueren. In tegenstelling tot een zebra hebben voetgangers hierbij geen voorrang.
Aanpassingen maatregelen Heumensebaan
Voor de aansluiting Begijnenhof op de Heumensebaan is het voorstel om in het verlengde van de parkeervakken op de Heumensbaan (tussen Singel en Begijnenhof) een ‘verhoogd’ groenvak aan te brengen. Dit is vergelijkbaar met de aanpassing voor de bocht in de Singel. Hierdoor worden de parkeervakken beter geaccentueerd en wordt de rijbaan deels smaller. Verder is het voorstel om de kruising te voorzien van een afwijkende kleur.
Aanpassingen maatregelen Groesbeekseweg
Kruising Bovensteweg-Pastoor Fabritiusstraat
In navolging van de reacties is er gekeken naar een maatregel met behoud van de ‘uitbuiging ter plaatse’ ofwel chicane, in combinatie met een verkeersplateau. Dit levert een nieuwe variant op (optie 2), waarbij de bestaande uitbuiging van de weg iets vloeiender worden op een drempel ligt. Verkeer dat in de zijwegen voor de Groesbeekseweg staat te wachten, heeft zo beter zicht. In vergelijking met de variant zonder uitbuiging van de weg (optie 1), staat het verkeer wel wat minder dichtbij. Het ‘midden-eiland’ is met 5/7 cm bovendien minder hoog dan in de huidige situatie. Het blijft lastig om een uitbuiging te ontwerpen die goed te passeren is voor vrachtwagens, maar ook remmend werkt voor auto’s. Er zijn nu dus twee opties voor de kruising. De optie van het vervangen van de uitbuiging door een verkeersplateau (optie 1) en de optie van een verkeersplateau met uitbuiging (optie 2).
Hagen – 50 km/uur gebied
Verder is er voor de Groesbeekseweg gekozen om geen nieuwe wegversmalling aan te brengen. Wel wordt de weg op vijf plekken voorzien van hagen, met een visuele versmalling (genoemd maatregel C). De bestaande as-verspringingen (chicanes) blijven gehandhaafd.
Tekeningen
De genoemde toevoegingen en alternatieven zijn ook in te zien op de tekeningen. Deze vindt u op Maasburen.nl op de menupagina ‘Praat mee’, bij het project: Verkeersmaatregelen routes A73-Groesbeek, onder het tabblad documenten.
Reactie
Mocht u willen reageren op de nieuwe voorstellen en/of alternatieven dan kan dat tot en met 9 februari aanstaande, per e-mail naar gemeente@mookenmiddelaar.nl onder vermelding van: Verkeersmaatregelen A73-Groesbeek.