Uittreksel persoonsgegevens BRP

Wat is het?

In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. U kunt een uittreksel van deze persoonsgegevens aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. In het uittreksel staan in ieder geval uw:

  • naam;
  • adres;
  • woonplaats;
  • geboortedatum.

Aanvraag Registratie Niet-Ingezetene (RNI)

Bent u uitgeschreven als inwoner van Nederland? Dan kunt u bij een aantal landelijk vastgestelde gemeenten een uittreksel uit de Registratie Niet Ingezetenen (RNI) aanvragen met uw vertrekgegevens.

Wat moet ik doen?

U kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:

  • uzelf
  • uw kind dat bij u woont en jonger is dan 16 jaar
  • voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor heeft gemachtigd

U vraagt uw uittreksel uit de BRP aan bij de gemeente. Dit kan op verschillende manieren.

Online aanvragen

Vraag uw BRP-uittreksel online aan. Hiervoor heeft u de volgende zaken nodig:

  • uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan aan via DigiD.nl. U heeft de DigiD inlogcode binnen enkele dagen in huis.
  • gegevens voor internetbankieren

U kunt hier online aanvragen

Schriftelijk aanvragen

Stuur de volgende zaken op naar de gemeente:

  • brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt
  • uw handtekening op de brief
  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs

Persoonlijk aanvragen

Neem de volgende zaken mee naar het gemeenteloket:

  • uw geldige identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Iemand machtigen

Wilt u iemand machtigen om uw BRP-uittreksel aan te vragen? Dan schrijft u een brief met daarin de volgende informatie:

  • de reden waarom u het uittreksel nodig hebt
  • naam van de gemachtigde
  • uw handtekening
  • handtekening van de gemachtigde

De gemachtigde vraagt uw BRP-uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket. De gemachtigde neemt hiervoor de volgende documenten mee:

  • geldig identiteitsbewijs van de gemachtigde
  • (kopie van) uw geldige identiteitsbewijs
  • de ondertekende machtigingsbrief

Aanvraag organisatie

Bent u een bedrijf, zoals advocaat of notaris, dan hebt u soms uittreksels nodig van uw cliënt. U kunt deze direct online aanvragen.

U hebt nodig:

  • eHerkenning niveau 2+
  • uw KvK-vestigingsnummer

Hier aanvragen

Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) aanvragen

  • Woont u in het buitenland? Of staat u niet meer ingeschreven bij een Nederlandse gemeente? Dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
  • U kunt een RNI-uittreksel aanvragen bij één van de RNI loketgemeenten. U kunt dit document in meerdere talen krijgen.

Wat kost het?

€ 11,90

Hoelang duurt het?

  • Vraagt u uw uittreksel online of schriftelijk aan? Dan stuurt de gemeente het per post naar u toe.
  • Vraagt u uw uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket? Dan krijgt u het direct mee. Dit geldt ook als u iemand machtigt.