Uitkering voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ)
Wat is het?
De uitvoering van deze regeling is in handen van het OndernemersPunt van de gemeente Nijmegen. U kunt contact opnemen met:
Het OndernemersPunt
- De heer Harry Seegers, Adviseur zelfstandigen
- Bezoekadres: Marienburg 30 (Stadswinkel), 6511 PS Nijmegen
- Email: h.seegers@nijmegen.nl
- Telefoon: (024) 329 93 96 dagelijks tussen 9.00 - 12.00 uur
Hoe werkt het?
U kunt een IOAZ-uitkering krijgen als u voldoet aan enkele voorwaarden:
- U bent gestopt of moet stoppen als zelfstandige.
- U bent tussen de 55 jaar en de pensioengerechtigde leeftijd.
- U hebt onvoldoende inkomen om van te leven.
- U hebt minimaal 10 jaar als zelfstandige gewerkt. Of u hebt 3 jaar als zelfstandige gewerkt en daarvoor 7 jaar in loondienst gewerkt.
- U hebt 1225 uur of meer per jaar als zelfstandige gewerkt. Werkte uw partner ook mee in het bedrijf? Dan moet u minimaal 875 uur per jaar hebben gewerkt in het bedrijf en uw partner minimaal 525 uur.
- De winst uit uw bedrijf was de laatste 3 jaar, samen met eventuele andere inkomsten, minder dan € 23.938 bruto gemiddeld per jaar.
- U kunt met uw bedrijf in de toekomst niet meer dan € 25.433 bruto per jaar verdienen. De gemeente onderzoekt dit.
Wat als ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt ben?
Bent u een gedeeltelijk arbeidsongeschikt en bent u gestopt als zelfstandige? Dan kunt u een IOAZ-uitkering aanvragen als u voldoet aan deze voorwaarden:
- U bent voor minder dan 80% afgekeurd.
- U ontving op 28 december 2005 al een IOAZ-uitkering.
- U hebt geen recht op een toeslag volgens de Toeslagenwet (omdat u een partner hebt die na 31 december 1971 is geboren).
- U hebt geen kind jonger dan 12 jaar.
- U bent minimaal een aantal uren in het bedrijf werkzaam geweest en de inkomsten van het bedrijf zijn niet te hoog (zie de voorwaarden in de eerste opsomming).
Wat heb ik nodig?
- identiteitsbewijs van u en uw eventuele partner
- bewijs burgerservicenummers van u en uw eventuele partner
- bewijzen van inkomen van u en uw eventuele partner en kinderen
- bewijzen van schulden van u en uw eventuele partner en kinderen
- bankafschriften van de lopende rekeningen over de laatste 3 maanden van u en uw eventuele partner en kinderen
- bewijzen van uw arbeidsverleden
- eventuele bewijzen van de beëindiging van vorige uitkeringen
- eventueel een echtscheidingsvonnis
- de jaarrekeningen van de afgelopen 3 jaren
- berekend vermogen (indien bekend)
- berekende schuld
- andere gegevens over uw vermogen
Wat moet ik doen?
U vraagt de IOAZ-uitkering aan bij de gemeente. Doe uw aanvraag vóórdat u stopt als zelfstandige. Binnen 1½ jaar na uw aanvraag moet u gestopt zijn als zelfstandige.
U ontvangt vanzelf bericht of u de uitkering krijgt.
Hoelang duurt het?
Binnen 8 weken ontvangt u bericht op uw aanvraag.
Bezwaar maken
Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente, dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.
Extra informatie
De uitvoering van deze regeling dragen wij vanaf 2017 over aan het OndernemersPunt van de gemeente Nijmegen. Vanaf 2 januari 2017 kunt u voor al uw vragen daar terecht. U kunt contact opnemen met:
Het OndernemersPunt
De heer Harry Seegers, Adviseur zelfstandigen
Bezoekadres: Marienburg 30 (Stadswinkel), 6511 PS Nijmegen
Email: h.seegers@nijmegen.nl
Telefoon:(024) 329 93 96 dagelijks tussen 9.00 - 12.00 uur