Tussenstand vervolgproces ‘Lokaal verkeersonderzoek Groesbeek – A73’

In de raadsvergadering van 16 maart 2023 heeft het college de opdracht gekregen om nog dit jaar in overleg te treden met de regio over mogelijke oplossingen voor de verkeersproblematiek tussen Groesbeek en de A73. De resultaten van deze gesprekken moeten samen met het Lokaal verkeersonderzoek de basis vormen voor een concreet voorstel met structurele maatregelen. In een memo aan de raad is onlangs verslag gedaan van deze rondgang. Kort samengevat: de regiopartijen willen wel meedenken in gezamenlijke belangen, maar er is weinig beweging richting een gedeelde verantwoordelijkheid voor een structurele oplossing, zowel ruimtelijk als financieel. Recent nam de gemeenteraad bovendien een motie aan over de Spoorzone, waardoor een mogelijke verkeersroute daar niet meer realistisch is.

In gesprek met de regio 

Ochtendspits uit rapport Sweco

Wethouder Holger Rodoe: “Gelet op de hoge kosten en de voorkeur voor een goede en structurele oplossing zijn wij met het rapport op zak in overleg getreden met de regio. We hebben aan de gemeenten Berg en Dal, Heumen, Gennep, Land van Cuijk, en Nijmegen, de Provincies Gelderland en Limburg en het samenwerkingsverband Trendsportal gevraagd hun reactie te geven op het Lokaal verkeersonderzoek Groesbeek-A73. We zijn vervolgens ook bestuurlijk het gesprek aan gegaan over koppelkansen en mogelijke samenwerkingen. Het resultaat is helaas niet wat we hoopten. Willen we als gemeente overgaan tot een uitgebreide herinrichting of een nieuwe verbindingsweg, dan lijken we hiervoor grotendeels aangewezen te zijn op eigen middelen.”

Korte-termijn-maatregelen

In de tussentijd is de gemeente alvast aan de slag gegaan met een aantal afgesproken maatregelen:

  • Opknappen van de voetgangersoversteekplaatsen op de Heumensebaan in Molenhoek
  • Toevoegen van vier (grote) wegmarkeringen voor 30 km/uur op de Ringbaan en Heumensebaan
  • Plaatsen van een roulerend snelheidsdisplay met smiley tussen de Ringbaan en Heumensebaan
  • Plaatsen van verkeersborden die door schoolkinderen zijn ontworpen bij de oversteekplaatsen
  • Plaatsen van een permanent snelheidsdisplay ter hoogte van de bebouwde komingang op de Groesbeekseweg in Mook (momenteel tijdelijk weggehaald i.v.m. nadere afstemming over de locatie)
  • Toevoegen van een verwijssysteem voor de openbare parkeerplaatsen in de omgeving van de Bisselt en de Groesbeekseweg

Fietspad

Ook is de gemeente bezig met het onderzoeken van de haalbaarheid en financiering van de aanleg van een fietspad op de Heumensebaan (buiten de bebouwde kom) in aansluiting op het fietspad in Groesbeek. Met de verbreding van het spoorviaduct in 2025 komt hier bovendien meer ruimte voor fietsers en voetgangers.

Vervolgstappen

Hoe nu verder? Het is de bedoeling dat er in het eerste kwartaal van 2024 (waarschijnlijk voor de raadsvergadering van 14 maart) een raadsvoorstel ligt voor een vervolg. Het is dan aan de gemeenteraad om aan de hand van de in kaart gebrachte haalbaarheid, een beslissing te maken.