Tijdlijn Spoorzone

Tijdlijn

  1. Afgerond: Studie naar mogelijke varianten verkeersafwikkeling Groesbeek-A73

    Studie naar mogelijke varianten verkeersafwikkeling Groesbeek-A73 (Grontmij). Raad besluit om 5 varianten nader te verkennen. 2006.

  2. Afgerond: Vervolgstudie verkeersontwikkeling Groesbeek-A73

    Stadsregio Arnhem-Nijmegen doet samen met Groesbeek, Heumen en Mook en Middelaar Vervolgstudie verkeersontwikkeling Groesbeek-A73 (Goudappel Coffeng). 2008.

  3. Afgerond: Variant 5a wordt verder uitgewerkt, maar er blijkt onvoldoende draagvlak, vanwege de hoge kosten

    Variant 5a wordt verder uitgewerkt, maar er blijkt onvoldoende draagvlak, vanwege de hoge kosten (Provincie en Groesbeek trekken zich terug). Uitwerking 5a-lightvariant lijkt ook onhaalbaar. 2013.

  4. Afgerond: Raad stemt in met Startnotitie Ecozone Molenhoek

    Raad stemt in met Startnotitie Ecozone Molenhoek (zie raadsvergadering 18 november 2020). November 2020.

  5. Afgerond: Raad stemt in met Mobiliteitsplan 2021

    Raad stemt in met Mobiliteitsplan 2021, met verkeersvraagstukken Ecozone. (zie raadsvergadering 4 maart 2021). Maart 2021.

  6. Afgerond: Regionaal verkeerskundig onderzoek naar de bereikbaarheid van Nijmegen aan de zuidflank

    Regionaal verkeerskundig onderzoek naar de bereikbaarheid van Nijmegen aan de zuidflank, de verkeersstromen (intensiteiten) in het gebied en de mogelijkheid van de inzet van (mobiliteits)hub’s (verknopen mobiliteiten). Eind 2021.

  7. Afgerond: Onafhankelijk lokaal verkeersonderzoek

    Onafhankelijk verkeersonderzoek door Mook en Middelaar i.s.m. stakeholders, naar de oplossing(en) om de overlast van het doorgaande verkeer (A73-Berg en Dal), terug te dringen, dan wel te beëindigen. De resultaten van het onderzoek zijn op 7 december 2022 door Sweco gepresenteerd in de commissie Grondgebied

  8. Afgerond: Vervolgstappen bepalen -

    In de raad van maart 2023 is het rapport van Sweco besproken met daarbij voorstellen voor het vervolg. Hierbij zijn de reacties op de vragen die de fracties (schriftelijk) hebben gesteld meegenomen, én de vragen / standpunten van de stakeholders inclusief een reactie daarop. Afgesproken is dat het college eerst de regio in zou gaan voor (financiële) hulp, met het lokaal verkeersonderzoek op zak. In de raad van 14 maart 2024 is besloten dat de gemeente op dit moment geen structurele maatregelen kan nemen om het verkeersprobleem A73-Groesbeek te bestrijden. Het collegevoorstel vindt u bij de commissiestukken van 6 maart. Hierop heeft de raad het college alsnog gevraagd om met het oog op leefbaarheid en verkeersveiligheid te komen met een kostenplaatje voor het aanpassen van de Ringbaan en Heumensebaan en Groesbeekseweg én te onderzoeken of het mogelijk is de voorrang op het bruggetje te regelen via slimme verkeerslichten.  

  9. Afgerond: Raadsmemo aanvullende maatregelen -

    De raad heeft n.a.v. een raadsmemo met aanvullende maatregelen en bijbehorende kosten met amendement 'besteding overschot jaarrekening 2023' besloten om deze maatregelen door te voeren en te bekostigen met het overschot van de jaarrekening 2023. 

  10. Nog te doen: Start proces gebiedsprogramma

    Start proces gebiedsprogramma. Nader te plannen.

  11. Nog te doen: Raad stelt gebiedsprogramma vast

    Raad stelt gebiedsprogramma vast. Nader te plannen.

  12. Nog te doen: Start realisatie (deel)projecten

    Start realisatie (deel)projecten. Nader te plannen.

  13. Nog te doen: Oplevering Spoorzone Molenhoek

    Oplevering Spoorzone Molenhoek. Nader te plannen.