Consulent Werk en Inkomen (28 uur per week)
De gemeente Mook en Middelaar is een kleine en dynamische gemeente waar hard gewerkt wordt aan een gezamenlijk doel: een prettige woonomgeving voor de inwoners van deze mooie gemeente (met ongeveer 8.000 inwoners). Durf jij het aan om een stukje van die verantwoordelijkheid op je te nemen en pas jij binnen een organisatie waar integraal en flexibel werken vanzelfsprekend zijn, reageer dan snel!
De organisatie
De organisatie van de gemeente bestaat, uit de afdelingen: Sociaal, Ruimte en Bedrijfsvoering. Deze functie behoort tot de afdeling Sociaal. De afdeling Sociaal, is gericht op/houdt zich onder andere bezig met de ondersteuning van individuele of groepen inwoners, de bevordering van ontwikkeling en gezondheid, de vergroting van de leefbaarheid en de bevordering van participatie.
Wat ga je doen?
Je wilt iets betekenen voor anderen. Dit houdt bij de gemeente Mook en Middelaar in dat je niet zomaar aan iedere hulpvraag gehoor geeft. Je luistert van nature goed naar mensen, vraagt door en krijgt zo snel inzicht in het probleem achter het probleem. Vanuit hier ga je je klanten ondersteunen. Je krijgt hen bereid te denken in hoe ze zaken voor elkaar krijgen, in plaats van het denken in belemmeringen. Jouw werkwijze kenmerkt zich door doortastendheid, het maken van heldere afspraken en het bewaken daarvan. Je deelt je tijd effectief in, stelt prioriteiten en blijft doelmatig werken, ook wanneer de hoeveelheid werk tijdelijk hoog is. Goede samenwerking en afstemming met je collega’s en een flexibele werkhouding zijn voor jou vanzelfsprekend. De organisatie en het werkveld zijn in ontwikkeling dus het takenpakket kan in de loop van de tijd veranderen.
Vooralsnog zijn de belangrijkste taken:
- De uitvoering verzorgen van de Participatiewet. Jij bent verantwoordelijk voor het afhandelen van aanvragen voor levensonderhoud, bijzondere bijstand en/of minimaregelingen. Je beoordeelt deze aanvragen op rechtmatigheid via telefonische én persoonlijke intake- en opvolggesprekken;
- Onderzoeken of andere voorzieningen of ondersteuning nodig zijn en klanten hiernaar toe begeleiden. Waar relevant heb je contacten met instanties als het UWV, andere collega’s binnen het Sociaal Domein of maatschappelijke organisaties;
- Klanten met een afstand tot de arbeidsmarkt motiveren en stimuleren tot het aangaan van (vrijwilligers)werk en/of scholing. Dit traject voer je samen met het Werkbedrijf Rijk van Nijmegen uit;
- Onderzoeken of klanten de juiste informatie verstrekken; fraude tegengaan;
- Beheren van een eigen caseload.
Wat breng je hiervoor mee?
- Een relevante afgeronde hbo-opleiding, zoals SJD, HBO-rechten of MER;
- Bij voorkeur werkervaring als consulent Werk en Inkomen bij een gemeente;
- Uitgebreide en recente kennis van de participatiewet, IOAW en voorliggende voorzieningen;
- Je hebt affiniteit met de doelgroep en ervaring met GWS/Suite is een pré;
- Je stelt je klantvriendelijk op, werkt nauwkeurig en oplossingsgericht en je kunt je mondeling en schriftelijk goed uitdrukken;
- Je bent van nature overtuigend, motiverend en stimulerend;
- Je ziet de meerwaarde van samenwerking en schakelt collega’s in wanneer nodig.
Wat bieden wij jou?
- Een uitdagende functie met veel zelfstandigheid binnen een informele organisatie, waarin je de gelegenheid krijgt om jezelf zowel binnen het vakgebied als in brede zin uit te dagen;
- Een structurele functie met in eerste instantie een jaarcontract. Als het van beide kanten goed bevalt zetten we dat om in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd;
- Salaris in schaal 9: minimaal € 2.865,-- en maximaal € 4.208,-- bruto per maand;
- Een Individueel Keuzebudget (17,05% van salaris): dit kun je laten uitbetalen of je kunt het inzetten voor extra verlof of het uitruilen van reiskosten woon-werk;
- Een laptop en iPhone van de zaak;
- Hybride werken: in overleg zijn alle denkbare verdelingen van thuis en op kantoor werken mogelijk, waarbij het natuurlijk ook mogelijk is om volledig op kantoor aanwezig te zijn;
- Een actieve Personeelsvereniging die regelmatig een uitje organiseert.
Wil je meer weten en/of solliciteren?
Voor informatie over de inhoud van de functie kun je bellen met Hanneke Klaassen (afdelingshoofd Sociaal) op tel. (06) 50 00 73 50. Voor informatie over de procedure kun je bellen met Meike Pennings (P&O adviseur) op tel. (06) 50 00 73 60.
Heb je interesse?
Je kunt tot en met 10 november 2022 a.s. solliciteren via www.werkeningelderland.nl