Cliënttevredenheid Inkomensvoorzieningen
Onze gemeente laat jaarlijks een onderzoek uitvoeren naar de tevredenheid van de cliënten die gebruik maken van inkomensondersteuning. Dat gaat over de dienstverlening aan mensen die (bijzondere) bijstand of een uitkering ontvangen. De gemeente voert het onderzoek niet zelf uit; dat doet een onafhankelijk bureau.
Wat zijn de belangrijkste uitkomsten?

De beoordeling van de dienstverlening van Sociale Zaken komt uit op een 8,1.

De beoordeling van het contact met Sociale Zaken komt uit op een 7,8. Cliënten zijn ook tevreden over de informatie en de voorlichting die zij krijgen.

26% van de inwoners met een Participatiewetregeling maakt (ook) gebruik van andere minimaregelingen. Een op de tien maakt gebruik van diensten van stichting Leergeld en 16% van de meedoenregeling. Een meerderheid van de inwoners kan zich met behulp van een minimaregeling beter redden (71%) en zij ervaren een betere kwaliteit van leven (75%).
Wat gaan we doen?
We hebben een mooi resultaat en cliënten zijn over het algemeen (zeer) tevreden. Toch zijn er nog verbeterpunten:
- We blijven werken aan een prettige bejegening van cliënten, bijvoorbeeld door scholing van de medewerkers;
- We gaan aan de slag met het verhogen van de zorgvuldigheid bij de omgang met persoonlijke gegevens;
- We letten extra op het nakomen van afspraken.