Begroting 2024
Hoe komt de gemeente aan haar geld?
Totaal inkomsten: 25,9 miljoen euro
Uitkering van het Rijk: 20.619.00 euro
- Gemeentefonds: 13.940.000 euro
- Overige uitkeringen Rijk: 6.679.000 euro
Lokale heffingen: 4.157.100 euro
- Onroerendezaakbelasting: 2.235.000 euro
- Overige belastingen: 1.922.100 euro
Overige inkomsten: 872.100 euro
- Rente en dividend: 377.300 euro
- Overige baten: 494.800 euro
Inzet reserves: 280.746 euro
Woonlasten
- Onroerendezaakbelasting: 0,1182% van de woz-waarde per jaar
- Hondenbelasting: 64,68 euro per jaar voor de eerste hond en 96,96 euro voor elke volgende hond
- Rioolheffing: 123,00 euro per jaar en 19,58 euro voor de eerste 400 m3 waterverbruik
- Afvalstoffenheffing: 216,36 euro per jaar en 10,29 euro per lediging restafvalcontainer en 2,29 euro per klepopening verzamelcontainer
Waar geeft de gemeente haar geld aan uit?
Totaal uitgaven: 25,9 miljoen euro
Sociaal Domein: 6.678.691 euro
We blijven ons in 2024 inzetten op preventie, samenwerking met partners, het ondersteunen van voorzieningen als het Alzheimercafé en Buurtgezinnen en het communiceren over de beschikbare ondersteuning in onze gemeente. We breiden het Sociaal Team uit om inwoners sneller en beter te kunnen helpen.
Sociale leefomgeving: 8.038.598 euro
We gaan het Veiligheidsbeleid 2019 vernieuwen en de verbinding tussen zorg en veiligheid versterken. We blijven verenigingen en vrijwilligersorganisaties steunen bij activiteiten en gaan aan de slag met het nieuwe Preventieplan, waarin we sport, bewegen, gezondheid en preventie meer met elkaar gaan verbinden.
Toerisme, natuur en duurzaamheid: 1.932.380 euro
Op gebied van toerisme en recreatie gaan we nog beter samenwerken in de regio en met onze eigen ondernemers. Er komt een nieuw beleid voor Kunst en Erfgoed. En: we herdenken in 2024 de Slag op de Mookerheide (1574). Om in 2050 klimaatneutraal te kunnen zijn, gaan we het nieuwe Duurzaamheidsbeleid uitvoeren.
Fysieke leefomgeving: 2.404.420 euro
We werken in 2024 verder aan lopende nieuwbouw- en herinrichtingsprojecten in de verschillende kernen en aan de uitvoering van het Mobiliteitsplan 2021. Ook gaan we samen met inwoners en organisaties in een Omgevingsvisie ambities en beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving bepalen. En: er komt duidelijkheid over het vervolg van het verkeersonderzoek A73-Groesbeek.
Bestuur en organisatie: 1.310.680 euro
We blijven investeren in het ontwikkelen van medewerkers om inwoners zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn en ze beter te betrekken bij veranderingen in hun leefomgeving. Ook bereiden we ons voor op een goede start voor een nieuwe burgemeester. En: we stellen een onafhankelijke rekenkamer in.
Overig: 90.000 euro
Onder overig vallen rentekosten, onvoorziene kosten en vennootschapsbelasting. Deze kosten vallen buiten de programmakosten en maken ook geen onderdeel uit van de overhead.
Overhead: 5.379.350 euro
Onder overhead vallen alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Denk aan: huisvestingskosten, automatiseringskosten (ICT), juridische kosten, kosten van het managementteam en algemene personeelskosten. Deze kosten zijn niet specifiek toe te wijzen aan de vijf programma’s.